Stämning, glädje och musik är festivalernas huvudingredienser och självklart ett gångbart recept, vilket bidrar till en benhård konkurrens. Festivalerna armbågar sig fram i branschen för att locka fler besökare till sig än konkurrenterna.
Här kommer de bästa tipsen för att synliggöra ditt arrangemang och fånga upp intresset hos din målgrupp.
Synas i flera kanaler – anlita produktionsbolag
Det kända uttrycket “syns du inte, finns du inte” känns uttjatat, men det ligger en hel del sanning i det. I en bransch där aktörernas vardag är slitsam och vägen till intäkt inte är spikrak är det viktigt att visa din målgrupp att du finns. Du behöver helt enkelt marknadsföra dig på ett sätt som garanterar synlighet i flera kanaler. Till detta behöver du ett material att jobba med, vilket fungerar i olika format på olika plattformar.
Ett första tips är att anlita ett professionellt produktionsbolag som vet vad som krävs för att förmedla ett varumärke via film. För är det något vi vet fungerar är det rörligt material som kan användas i sociala medier, på TV och rent allmänt på webben. Moderna produktionsbolag besitter dessutom en god känsla för marknadsföring och har förmågan att kombinera kreativitet med strategi på ett optimalt sätt.
Anpassa utbudet
Oavsett vilken typ av festival det rör sig om gäller det ändå att försöka “lyssna” på din publik. Det handlar inte om att tappa din inriktning som festival, utan att anpassa programmet utifrån din potentiella målgrupp. Anar du ett stort intresse hos folk i 30-årsåldern kanske det vore lämpligt att erbjuda ett program som gör det möjligt för småbarnsföräldrar att besöka festivalen. Ett annat exempel är dansbandsmusik där du självklart bör anpassa festivalen för en dansant publik.
Lyckas du att anpassa festivalen på ett sätt som gör att dina tilltänkta besökare känner sig hemma är succén ofta ett faktum. Då kan du lita på ett bra “buzz” efteråt och då kommer gratisreklamen på köpet!